(c) Ditlev V. Petersen 1997 Tidligere bragt i PROSA-bladet under pseudonymet Mikkel Klamper
Inden for edb-faget kommer man engang imellem ud for, at et eller andet
pludselig udvikler sig til den rene katastrofe. Det kan være en simpel
liste, der udnævner pæne borgere til at være forhærdede
forbrydere, det kan være et lille engangsprogram, der viser sig at
opdatere cpr-registret, så den samme kvinde bliver mor til 4618 børn,
et simpelt registreringsprogram, som skal bruges, kan slet ikke køre.
Eller værst af alt: en bruger opdager, at det system de har købt,
slet ikke er det, de havde forestillet sig.
I sådanne tilfælde er det altafgørende
at kunne edbfagets førstehjælp uden ad. Det kan være
et spørgsmål om ens fremtid i firmaet! Her skal vi se på
trinvis førstehælp i katastrofer.
Trinvis førstehjælp under edb-katastrofer
er fuldstændig homolog til trinvis førstehjælp under
mindre alvorlige katastrofer (harmonikasammenstød, togulykker osv.).
For det tilfælde, at nogle af læserne ikke kan huske trinene
fra førstehjælpskurserne, repeteres de her:
1. stands ulykken
2. yd livreddende førstehjælp
3. tilkald den nødvendige hjælp
4. giv almindelig førstehjælp.
Stands ulykken
Katastrofer kan altid udvikle sig til det værre. At begynde på
at afbøde virkningerne inden man har har fået erkendt årsagen
og standset den, er håbløst. Det er som at ville øse
en læk båd læns uden at stoppe lækken. Ingen programmer
må rettes, ingen bruger må beroliges, ingen data må reddes
- før ulykken er standset.
Dette trin er uden diskussion det vigtigste i enhver katastrofe-
og krisestyring. Her må der ikke sjuskes, her kan tingene ikke jages
igennem. Det er vigtigt, at arbejdet bliver gjort meget grundigt. På
den anden side kan det være vigtigt, at kunne reagere meget hurtigt.
Når katastrofen har vist sig, kan man være
ganske sikker på, at adskillige chefer vil styrte forvildet rundt
og brøle noget i retning af: "Hvem er den idiot, der ...". Her skal
man kunne svare hurtigt.
Essensen i hele punktet er, at finde den skyldige! At
det ikke er en selv, er givet, men hvem er det så? Hvis en udvikler
netop er rejst fra firmaet, er vedkommende en god kandidat. Det er dog
normalt en forudsætning, at vedkommende på en eller anden måde
har haft noget med sagen at gøre. Til nød kan man klare sig
med "- jamen N.N. har selv hjulpet mig med lige netop dette her".
Ellers må man tage sin tilflugt til folk, der er
på ferie eller på anden måde ikke (eller kun dårligt)
kan svare for sig. Evt. kan en upopulær person agere syndebuk.
Yd livreddende førstehjælp
Hvis "liv" drejer det sig om at redde? Ja enhver er jo sig selv nærmest,
og selv om det skulle lykkes at udpege en anden som den skyldige, foreligger
der altid en risiko for, at man selv får snavs på sit gode
rygte. Og det kan i værste fald få konsekvenser for ens fremtidige
"liv" i virksomheden.
Derfor drejer det sig nu om at påvise, at man absolut
intet vidste, om at tingene var ved at udvikle sig i en uheldig retning.
Eller bedre endnu, at man i god tid har advaret mod netop denne situation.
Som forebyggende foranstaltning kan det derfor være
hensigstmæssigt med jævne mellemrum at aflevere memo'er (der
garanteret ikke bliver læst), som indeholder kryptiske og vage advarsler
mod noget. Husk at tage kopi. Nu, i nødens stund, kan man hive et
sådan memo frem og påvise, at man allerede for to år
siden advarede mod noget i den retning.
Ellers vil man normalt skynde sig at skrive et memo eller
lignende, hvor man beklager sig højlydt over, at man er blevet forholdt
vigtige oplysninger om projektets udvikling og derfor ikke har haft nogen
mulighed for at erkende, hvor galt det stod til. Da man under ingen omstændigheder
får alt at vide, er dette ret enkelt at udføre.
Tilkald den nødvendige hjælp
Nu kan man begynde at tage sig af brugerne. Få fat i en juniorprogrammør
eller to, og sæt dem i gang med at bikse en lappeløsning sammen
i en fart. Man bør ikke selv påtage sig dette arbejde, da
det ofte ender galt, og man skal jo helst ikke selv have snavs på
fingrene.
I mellemtiden kan man jo ringe til brugerne og berolige
dem med henvisninger til års- eller kvartalsskifte, til problemer
med telenettet eller alt muligt andet. Og selvfølgelig bliver det
bedre i næste uge.
Giv almindelig førstehjælp
Til sidst kan man begynde at skitsere en varig løsning i form af
et ændret design, eller hvad der nu skal til. Man bør under
dette arbejde ikke sætte sit eget lys under en skæppe. Ej heller
skal man undlade at kritisere det arbejde, som den skyldige har udført.
Dernæst bør der udfærdiges en fejlrapport
(eller hvad man nu kalder det). Fejlrapporten placeres i en bunke, der
hvis det overhovedet er muligt, bør flyttes over i en anden gruppe,
hvor den kan hvile trygt. Selve fejlrapporten bør ikke indeholde
henvisninger til en selv, da det måske kan medføre, at den
vender tilbage. Få i stedet en af juniorprogrammørerne til
at skrive fejlrapporten. De gennemskuer det ikke, men betragter det som
en tillidserklæring.
Slutning
Pladsen forhindrer mig i en mere grundig behandling af dette emne. Men
den intelligente læser vil let kunne bygge videre på disse
ideer.